Fordeling av VinnVind-midler 2024

Dette er mottakerne av VinnVind-midler fra Sørfjord Vindpark 2024.

Tysfjorden - Klikk for stort bilde

VinnVind-midlene deles årlig ut av Sørfjord Vindpark AS, som eies av Energy Infrastructure
Partners (EIP) og Fortum. VinnVind-midlene skal yte støtte til lokale tiltak for å fremme idrett, kultur, aktiviteter for unge og miljøtiltak rundt Tysfjorden. Bidragene fra VinnVind-
midlene skal fremme utvikling og aktiviteter i nærområdet og øke attraktiviteten av å bo, arbeide eller besøke områdene rundt Sørfjord Vindpark.

Fordeling av VinnVind-midler 2024
En gruppe på fire personer, valgt av kommunestyrene i Hábmera-Hamarøy og Narvik, har innstilt vinnere av 840.000 kroner til seks forskjellige tiltak. Innstillingen er støttet av Sørfjord Vindpark AS. VinnVind-midlene for 2024 går til følgende lag og foreninger og fordeles slik:

Mottaker Tiltak Sum
Sørfjordfjellet tur- og hyttelag Ny hytte Kjerringvatnet 400.000 NOK
Hellemobotn Grunneierlag Oppgradering av gamme 130.000 NOK
Trivsel i bygda Nærmiljøanlegg, badstue 110.000 NOK
Lokalhistorielaget Årsbok for Tysfjord 90.000 NOK
Musken Aktivitet Lulesamisk uke 70.000 NOK
Kjøpsvik pensjonistforening Sommeraktiviteter for eldre 40.000 NOK

– Det er gledelig å se hvordan VinnVind-midlene brukes til et så bredt spekter av formål,
som alle er rettet mot utvikling og aktiviteter i nærområdet. Vi er stolte av å kunne si at
Sørfjord vindpark bringer både positiv og fornybar energi til området, sier Marika Aaltonen,
Head of Asset Management i Fortum.

Narvik kommune ønsker å gratulerer de prosjektene som har fått tilsagn om støtte.

Midlene ble lyst ut tidligere i år.

Sørfjord Vindpark ble fullført og satt i drift i 2020. Vindparken består av 23 vindturbiner som ligger på et avsidesliggende område på toppen av et fjell i Hamarøy kommune i Nordland fylke. Vindparken har en samlet kapasitet på opptil 99 mega watt (MW). Det er nok til å forsyne omtrent 91 000 husstander med elektrisitet.